Vijf verschillende soorten Instagram hashtags

Vijf verschillende soorten Instagram hashtags

Instagram is tegenwoordig een belangrijk kanaal voor je bedrijf. Je kunt hier op een makkelijke en laagdrempelige manier je bedrijf promoten, maar volgers krijg je niet zomaar. Naast consequent te posten en je doelgroep goed te kennen kunnen Instagram hashtags hierin ook meewerken. Het zou een onderdeel van je social media strategie moeten zijn.

We weten vast allemaal wel wat hashtags (#) zijn, maar voor degene die het niet weten: Hashtags (bedacht door twitter), zijn direct klikbare woorden of aan elkaar geschreven zinnen waarmee je snel posts kunt vinden die ook deze hashtag hebben.

JE HEBT 5 VERSCHILLENDE INSTAGRAM HASHTAGS:
• High density hashtags
• Low density hashtags
• Generic hashtags
• Community hashtags
• Custom hashtags

HIGH DENSITY HASHTAGS
Dit zijn hashtags met een grootte dichtheid, oftewel de meest gebruikte hashtags op Instagram. Denk hierbij aan bijvoorbeeld #love, #food en #fashion. Deze hashtags hebben een bereik van ongeveer een miljard posts. Je begrijpt dat je bericht hier dus niet heel erg in zal opvallen. Als je een bericht plaatst, staat je foto binnen no time ergens onderaan of is deze niet eens meer zichtbaar. Je ontvangt dus geen extra likes vanwege de gebruikte hashtags. Deze high density hashtags zijn dus geen aanraders om te gebruiken. Je kunt beter low density hashtags gebruiken, daar volgt hieronder meer info over.

COMMUNITY HASHTAGS
Deze hashtags hebben te maken met je branche. Ook hiervoor geldt weer, zoek goed uit welke hashtags hierbij passen. De exposure en volgers die je door hashtags kan krijgen, kunnen zeer waardevol zijn omdat ze geïnteresseerd zijn in hetzelfde onderwerp als dat wat je deelt.
Dit verhoogt je bereik gedurende een langere tijd bij mensen die een hele specifieke zelfde interesse hebben als jij en dat is waardevol! Wel is de kans aanwezig dat er op deze hashtag ook minder gezocht wordt, maar degene die er op zoeken zijn dan wel direct jouw doelgroep. Het is hierom wel slim om een mix van verschillende soorten hashtags te gebruiken.­­­­

LOW DENSITY HASHTAGS
Dit zijn dan dus de hashtags met een lage dichtheid. Onder een lage dichtheid kun je denken aan hashtags met ongeveer 500.000 posts, wel afhankelijk van je niche. Als de hashtags voor een goede engagement (likes en reacties) zorgen, wordt het algoritme blijer. Instagram zal jouw post dan belangrijker vinden en dus hoger in de timeline van je volgers zal laten verschijnen. Hou er ook rekening mee dat een hashtags in het Engels met meer dan 1 miljoen resultaten prima is, maar een Nederlandse hashtags met 1 miljoen resultaten behoorlijk veel is. Doe dus goed onderzoek naar de hashtags binnen jouw branche om ze op een optimale manier te kunnen benutten. Zo is de kans groter dat je jouw doelgroep zult bereiken.

CUSTOM HASHTAGS
Dit zijn zelfbedachte hashtags, dus bijvoorbeeld je bedrijfsnaam of bijbehorende slogan. Ook horen hier bijvoorbeeld hashtags van een bepaald thema of event die je organiseert bij. Bij een event kan je dit bijvoorbeeld verkondigen en kunnen alle bezoekers deze hashtag gebruiken. Zo kun je handig en makkelijk bij houden wie er wat plaatst en wie er aanwezig waren. En het is weer een extra stukje gratis reclame.

GENERIC HASHTAGS
Dit zijn vooral veel algemene hashtags, waardoor ze een klein beetje samenvallen met de high density hashtags. Doordat ze algemeen zijn, zegt het vaak niet veel over de foto, denk aan woorden als #happy en #love. Je zou hier dan bijvoorbeeld iets dieper op in kunnen gaan. Gebruik in plaats van #kaarten (49.833 posts) eens #wenskaarten (6252 posts). Dan zal je post een stuk hoger gerangschikt komen staan omdat er minder resultaten zijn. Het blijft wel een vrij generieke en algemeen gebruikte hashtags. Het is een kwestie van uitproberen of dit soort hashtags bij jou doelgroep werkt en het de exra engagement oplevert ja of nee.

ANALYSEER
Wij raden dus aan goed onderzoek te doen naar populaire en minder populaire hashtags in jouw branche en deze actief te gaan gebruiken. Op deze manier zullen hashtags een waardevolle toevoeging aan je posts kunnen leveren.

NAAST BOVENSTAANDE TIPS NOG WAT EXTRA TIPS:
• Als je eenmaal een analyse gedaan hebt en hashtags gebruikt, wil je ook weten of ze nou echt werken. Ga daarvoor eens naar Iconosquare en zie wat de hashtags doen. Je kunt daar zien hoe vaak een bepaalde hashtag is gebruikt en deze vergelijken met andere hashtags. Daarnaast kun je nog veel meer informatie zien.
• Ga gluren bij de buren! Welke hashtags gebruiken je concullega’s? Krijgen ze hier veel engagement voor terug?
• Doe een winactie en laat iedereen dezelfde hashtags gebruiken voor meer bereik.
• Do less better. Gebruik niet meer dan 30 hashtags, dan wordt het gezien als spam. Kies vijf goede, passende hashtags bij je posts, dan 20 veel gebruikte, populaire hashtags die weinig over jouw post zeggen. Dat levert je misschien veel interactie op, maar bereik je daarmee de mensen die je wil bereiken? Er zijn posts die voldoende hebben aan 1 goede hashtag.

Maak jij al goed gebruik van hashtags?