Valkuilen bij het starten van een webshop

Zoals velen van jullie weten heb ik (Linda) mijn eigen webshop: Hebbers. Inmiddels bestaat Hebbers alweer bijna 5 jaar! Ik kreeg zo vaak vragen over van alles met betrekking tot het starten van een webshop, dat we een compleet handboek hebben geschreven over hoe je een succesvolle webshop start. Er staat zoveel in wat ik zelf graag van tevoren had geweten, zonder mega veel uitzoekwerk of er achteraf achter komen dat ik dat eigenlijk helemaal niet had.

Naast mijn kennis en ervaring die je in het handboek vindt, deel ik hier graag nog wat meer valkuilen met je. Hopelijk heb je er iets aan.


• Focus op waar je goed in bent

Bij een webshop komt veel kijken en je kunt echt niet alles zelf doen. Om te kunnen groeien moet je je focussen op waar je zelf goed in bent en de rest overlaten aan degene die daar goed in zijn. Natuurlijk kan het zijn dat je hier aan het begin niet het budget voor hebt, maar zodra je dit hebt raad ik dit zeker aan. Misschien kun je het ook oplossen met een barterdeal, dat wil zeggen dat je jouw diensten ruilt voor die van een ander. Alles moet in orde zijn. Als je marketing klopt maar je website ziet er niet uit, kom je ook niet betrouwbaar over en blijven klanten alsnog weg. Heb je geen boodschap maar ziet je website er wel mooi uit, loop je ook klanten mis.


• Bepaal een duidelijke doelgroep

Een duidelijke doelgroep is heel belangrijk en gaat veel dingen veel makkelijker voor je maken. Natuurlijk mag iedereen bij je kopen, maar door je te focussen op een duidelijke doelgroep kun je deze doelgroep veel makkelijker bereiken en aanspreken. Denk na over wat hun dwarszit, wat ze nodig hebben, waar ze te vinden zijn etc etc.


• Producten inkopen
Inkoop van producten blijft lastig. Hoeveel ga je verkopen? Dat weet je van tevoren helaas nooit. Achteraf blijkt toch dat je vaak prima wat minder voorraad kan hebben om het vervolgens elke keer weer bij te bestellen dan heel veel voorraad te hebbenen het uiteindelijk over houden (scheelt ook weer ruimte). Zorg dat je de levertijd wel goed naar je klanten communiceert.


• Varieer je aanbod

In mijn webshop begon ik met het verkopen van enkel soy scents en wat kaarten. De prijzen hiervan waren € 1,25 en € 1,50. Je kan je voorstellen dat de bestellingen geen grote bedragen waren. Op zich is dat niet erg, maar om meer inkomsten te hebben is het toch lekker om wat meer variatie te hebben en dus ook wat ‘duurdere’ producten te verkopen. Vooral als je uiteindelijk ook op markten en/of beurzen wilt staan. De kosten van een stand haal je met € 1,- bedragen er niet of nauwelijks uit. Maar als je duurdere producten verkoopt, gaat dit een stuk makkelijker en kun je ook op deze manier meer zichtbaar zijn. Daarnaast is het ook een voordeel dat als mensen een ‘duurder’ product kopen ook makkelijk nog een ‘goedkoper’ product toevoegen.


• Zichtbaarheid, zichtbaarheid, zichtbaarheid

Dit is niet mijn eigen valkuil maar merk ik om mij heen wel veel. Zorg dat je zichtbaar bent op meerdere kanalen. Een mooi voorbeeld is een paar weken geleden, toen Facebook en Instagram eruit lagen. Stel je hebt een webshop en maakt alleen via deze kanalen reclame en het ligt er een week uit. Dat betekent een week geen reclame maken en een week minder omzet. Zorg dus altijd dat je via meerdere kanalen je (toekomstige) klanten kunt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een e-maillijst.


• Focus op jezelf
Laat je niet afleiden door concurrentie. Er bestaan tegenwoordig zoveel webshops. Natuurlijk kun je kijken wat je concurrenten doen, maar laat je je er zeker niet door afleiden. Je ziet nooit wat er achter een Instagram account gebeurt. Iedereen heeft zo zijn onzekerheden. Dus focus je je op je eigen webshop!


• Hard werken
Onderschat niet hoe moeilijk het is om een webshop te beginnen en runnen. Afgelopen jaren heb ik dit zo vaak om mij heen zien gebeuren. Het lijkt zo makkelijk… Spulletjes inkopen, social media maken, een leuke naam verzinnen en via verschillende sites heb je zo een website in de lucht. Maar niets is minder waar. Het is niet zo dat als je webshop staat, dat je direct elke dag continu bestellingen binnen krijgt. Hier moet je iets voor doen en hier moet je iets voor blijven doen.


• Stel doelen
Uiteindelijk wil je groeien, daarom is het belangrijk om doelen te stellen. Zorg dat je stappen hebt om deze doelen te bereiken. Doordat ik zelf klein begon als gewoon erbij deed ik vooral wat ik leuk vond, maar daardoor bleef ik wel hangen en zat er weinig groei in. Door veel meer te kijken naar allerlei statistieken krijg je een veel beter beeld van wat er op je webshop gebeurt.

Bovenstaande punten en nog veel meer delen we in ons complete handboek om een succesvolle webshop te starten, zodat jij met een vliegende start kunt beginnen. Geen onnodig lang uitzoekwerk en valkuilen zoals hierboven.

HEB JE AL EEN WEBSHOP, WAT ZIJN JOUW LEERMOMENTEN?

Het complete handboek voor het starten van een succesvolle webshop, met ruim 50 pagina’s vol waardevolle informatie om direct te starten. 

Inclusief onze eigen ervaring van de afgelopen 5 jaar en heel veel directe links.