Jouw eigen Instagram GIF’s maken

Jouw eigen Instagram GIF’s maken

We kennen allemaal de social media GIF’s wel. Deze optie vind je onder andere in de Instagram Stories. Maar hoe leuk zou het zijn als je daar je eigen GIF’s kan gebruiken, die aansluiten bij jouw onderneming of merk? Ons leek dat meer dan leuk en dus gingen we aan de slag met onze eigen branded GIFs.

Voordat we je uitleggen hoe je jouw eigen Instagram GIFs kan maken, eerst wat meer informatie. Want wat is een GIF? Een gifje is een bewegende afbeelding. GIF is de afkorting van graphics interchange format, een grafisch bestandsindeling van pixels. GIF ondersteunt kleuren, verschillende resoluties, animatie en een transparante achtergrond. Er zijn dus heel veel mogelijkheden.

Waarom een eigen GIF gebruiken en niet een van de vele die er al zijn? Met eigen branded GIFs kun je jouw merkbekendheid vergroten en je berichten net wat leuker maken en laten matchen met je gehele branding. Je kunt natuurlijk GIFs maken in je eigen huisstijl met ‘veeg omhoog’, ‘winkel nu’, ‘nieuwe post’ en dat soort opties. Maar je kan er ook voor kiezen meer te spelen met wat jij doet of verkoopt. Denk bij een webshop bijvoorbeeld aan je producten en bij een blog aan een populaire rubriek naam.

Hier vind je diverse voorbeelden van GIFs die wij voor ondernemers hebben gemaakt.

HOE KRIJG IK MIJN EIGEN GIFS OP INSTAGRAM?

#1: word een geverifieerd merk op Giphy.
De GIFs op Instagram worden mogelijk gemaakt door Giphy, daarom moet je daar een merk account (brand channel) maken om gebruik te kunnen maken van deze optie. Dit is helemaal gratis. Er zitten nog wel wat voorwaarden aan het worden van een brand channel, maar die leggen we hieronder allemaal uit. Zo’n account maken is heel simpel:

– Je gaat naar Giphy, klikt op ‘Log In’ in de rechterbovenhoek. Daarna zie je onderaan een tekst met ‘Don’t have an account yet? Join Giphy.’ Klik erop en vul de gegevens in waar Giphy om vraagt.
– Als je in het dashboard zit kies een profielafbeelding (bij voorkeur je logo), vul je de ‘over jou’ tekst in, voeg je website toe en in ieder geval je Instagram-account.

Als je eenmaal een brand channel bent op Giphy vind je in het dashboard ook allerlei statistieken over de GIF’s die je maakt. Erg handig om de impact van je GIF’s te meten en te zien hoe populair je GIF-stickers zijn.

#2 maak je eigen GIF’s
Eigen GIF’s maken kan op verschillende manieren. Onder andere in Photoshop, met beelden die je achter elkaar plaatst of in After Effects waar je een bestand een beweging kan meegeven. Bij je ontwerp is het belangrijk om rekening te houden dat ze op een vrij klein formaat worden gedeeld en dus visueel scherp moeten zijn. Kleine tekst dingen of kleine details in een plaatje zullen dus niet of nauwelijks leesbaar zijn. Giphy geeft de voorkeur aan een maximale afmeting van 720 bij 720 pixels. Let op: om GIFs voor de Instagram Stories te maken moet je zorgen dat ze een transparantie achtergrond hebben.

Denk bij het verzinnen en maken van je eigen GIFs ook na over hoe jij en anderen (je klanten) deze GIFs kunnen gebruiken? Waarvoor moeten ze het gaan gebruiken? En wanneer?

Heb je hier helemaal geen kennis van? Daar helpen je we graag mee. We doen onder aan deze blog een leuk aanbod voor je of verwijzen je graag naar onze diensten!

#3 upload je GIF’s naar Giphy
Als je GIFs klaar zijn kan je ze gaan uploaden naar Giphy. Waar je op moet letten om je GIF’s ook daadwerkelijk op Instagram te zien verschijnen, is dat je ze upload als sticker en niet als normale GIF. GIF stickers worden namelijk op een transparante achtergrond gelegd. Hou hier dus bij het maken van je gifjes rekening mee.

Vergeet bij het uploaden niet om je stickers 5 tot 10 relevante tags mee te geven en daarbij is het dus ook belangrijk om je eigen merk/bedrijf als tag mee te geven zodat ze makkelijk bij elkaar te vinden zijn. De populairste zoektermen bij Giphy zijn liefde, blij, hart, dans, kat, verdrietig, hond, huilen, verjaardag, kus, feest, lol en eten.

#4 brand channel aanvragen
En dan de laatste stap, het aanvragen van een brand channel zodat je GIFs via de api van Giphy worden doorgegeven aan Instagram. Om een brand channel te worden hoef je eigenlijk alleen maar bovenstaande stappen te volgen, maar dit zijn alle eisen op een rijtje:

– het e-mailadres van je registratie moet overeenkomen met de website van je onderneming. Je kan geen brand channel aanvragen met een hotmail/outlook/gmail-adres. De registratie moet dus staan op [email]@[jouwonderneming].nl, waarbij je email en jouwonderneming vervangt door de woorden die voor jouw bedrijf van toepassing zijn.
– Je vult je profiel aan met een profielfoto, een tekst over jezelf, vult de url naar jouw website in en vult onder social media links in ieder geval je Instagram-account in.
– Je uploadt minimaal vijf GIFs. Die is het minimale aantal dat op je account moet staan om in aanmerking te komen voor een brand channel.

Vervolgens ga je naar deze pagina (of via het dashboard van Giphy: klik op de drie puntjes bovenaan, kies voor ‘faq’, klik op ‘Giphy for brands and artist en klik op ‘apply for a brand channel’). Kies bovenaan dat je een apply wil voor een brand channel en vul de ontbrekende velden in. In ieder geval het veld ‘contact name’ (hier vul je je eigen naam in) en het veld waarin je moet linke naar een eigen social media-kanaal (bij voorkeur Instagram). Check nog een keer of alle overige gegevens ook kloppen en klik dan onderaan op ‘apply’.

#5 wachten…
Nu moet je even geduld hebben. Giphy gaat je aanvraag nu beoordelen. Zodra je account is goedgekeurd ontvang je een mail. Vaak duurt dit tussen de 24 en 48 uur.

Als je account wordt afgekeurd ontvang je helaas geen mail. Als je na een aantal dagen nog steeds geen mail hebt kan je de aanvraag status controleren door opnieuw een aanvraag te doen. Giphy geeft dan vanzelf een melding dat je al een aanvraag hebt gedaan en wat de reden is van de afwijzing. Vul ontbrekende gegevens aan of wijzig ze en neem dan via het contactformulier contact op met Giphy. Als alle gegevens correct zijn wordt je vaak dezelfde dag alsnog goedgekeurd.

Als je account is goedgekeurd duurt het ook nog even voor je GIFs zichtbaar zijn in Instagram. Vaak duurt dit maximaal 24 uur, maar soms duurt het wat langer. Geduld is een schone zaak…

Wil jij ook graag je eigen GIF’s voor je merk of onderneming op Instagram?

Sticker GIFs

• 5 ontworpen GIFs die aansluiten bij jouw onderneming
• We denken met je mee over de mogelijkheden en het ontwerp
• 2 correctierondes
• We maken een account voor je aan en regelen verder alles
• Jij bepaalt zelf de zoektermen waarop jouw GIFs gevonden worden

Prijs: € 150,-

Meer GIFs? Dat kan, de minimale afname is 5 gifjes. Iedere extra GIF kost € 30,- (excl. btw). 

Green screen GIFs

Op deze GIFs ben jij zelf zichtbaar.

• 5 green screen GIFs
• We denken met je mee over de mogelijkheden en eventuele attributen
• Een uur de tijd om op te nemen (dit is ruim voldoende)
• Koffie/thee/water en wat lekkers
• We stellen jou op je gemak bij het opnemen. We begrijpen dat het opnemen voor een green screen wat ongemakkelijk kan voelen. Maar het is echt heel leuk om te doen
• Locatie: Utrecht
• We maken een account voor je aan bij Giphy en regelen verder alles
• Jij bepaalt de zoekwoorden waarop jouw GIFs gevonden worden

Prijs: € 250,-

Meer dan vijf GIFs? De ervaring leert dat het opnemen van je eigen GIFs zo leuk is, dat vijf gifjes kiezen heel lastig is. Natuurlijk is het mogelijk om er meer af te nemen. Iedere extra GIF kost € 50,- (excl. btw).

Anders?

Wel geïnteresseerd, maar weet je niet zo goed wat voor GIFs je precies wil of wat bij jou past? Wij denken graag van tevoren al je met je mee. Vul het onderstaande formulier in en kies voor de optie 'anders'. Dan nemen we eerst even contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.