Een huisstijlhandboek: Wat is het en waarom is het onmisbaar?

Een huisstijlhandboek: Wat is het en waarom is het onmisbaar?

De een noemt het een huisstijlhandboek, de ander een styleboard en de ander weer een brandboard. Maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer… Een bestand of boek waarin de richtlijnen en regels voor het toepassen van een huisstijl van een bedrijf staan. Denk hierbij aan het logo- en kleurgebruik en typografie.

Waarom zo een boek handig is?
Alle ‘regels’ staan hierin, dus iedereen die iets voor jouw bedrijf doet, houdt zich hieraan waardoor de huisstijl hetzelfde blijft. Heb je collega’s of beheert iemand anders je social media of je website? Dan is het natuurlijk fijn als ze allemaal dezelfde kleuren en lettertypes aanhouden. Zijn er regels als je logo op een gekleurde achtergrond gebruikt wordt? Dan kan iedereen deze regels aanhouden. Heb je twee soorten logo’s voor verschillende situaties? Dan staat dit hier allemaal in uitgelegd.

In het kort: Het zorgt ervoor dat je huisstijl altijd consistent gebruikt wordt.

Op het oog lijken sommige afwijkingen klein en nauwelijks op te vallen, tot er ineens 5 verschillende kleuren blauw gebruikt worden in plaats van die ene blauwe kleur die in het huisstijlhandboek vermeld staat. Daarnaast is het ook een stukje professionaliteit als het er altijd netjes hetzelfde uitziet.

Wat moet er in een huisstijlhandboek staan?
Dit is natuurlijk een klein beetje afhankelijk van je bedrijf en de branding die hierbij hoort, maar wat vaak terugkomt is het volgende:

  1. Het logo en eventuele regels hierbij. Denk aan de positionering, hoe mag het logo op een achtergrond kleur gebruikt worden.
  2. Wanneer wordt deze ingezet? Hoe wordt deze ingezet?
  3. Slogan gebruik. Welk lettertype? Grootte? Tussenruimte? Moet die standaard bij het logo komen? Mag die ook los gebruikt worden?
  4. Kleurcodes
  5. Welk lettertype wordt er voor een kop gebruikt? En welk voor de platte tekst? Mag dit in kapitalen? Of juist kleine letters?
  6. Hoe worden deze ingezet? Zijn hier specifieke regels voor? Kleuren?

Laat je wel eens items drukken? Dan is het goed om ook de papiersoorten vast te leggen in het huisstijlhandboek, zodat dit bij een herdruk altijd hetzelfde is.
Daarnaast is het van belang het huisstijlhandboek altijd te updaten. Worden er altijd specifieke social media-uitingen gebruikt of een bepaalde header, leg de regels hierin vast en zorg dat er een vast stramien is die gebruikt kan worden.

Heb jij al een huisstijlhandboek? En dan nog belangrijker, wordt deze ook netjes gebruikt?