Bloggen voor je bedrijf in 3 stappen

Gastblog door Sanne van COCO

In een eerder artikel legde Linda uit waarom je moet bloggen naast je webshop. Zo bouw je onder andere een hoge positie in Google op, en betrek je (potentiële) klanten bij je bedrijf. Twee vliegen in één klap! Maar hoe begin je aan zo’n blog? Dat lees je hieronder.

BRAINSTORM
Om te beginnen heb je een lijst met ideeën nodig. Want misschien heb je vandaag wel inspiratie, maar als je steeds opnieuw moet beginnen dan houd je het nooit vol. Ga daarom eens in de zoveel tijd (bijvoorbeeld per kwartaal) brainstormen over relevante onderwerpen. Zorg dat het onderwerpen zijn die je klanten interessant vinden, en die passen bij jouw merk. Schrijf bijvoorbeeld een how-to over je product, laat een klant aan het woord of geef je mening over een belangrijke trend.

CONTENT PLANNING
Bij contentmarketing is het belangrijk om consistent te zijn. Bedenk daarom hoe vaak je artikelen gaat plaatsen; ga je dat elke week doen, of elke maand? Is dat haalbaar voor je of heb je daar hulp bij nodig? En wanneer ga je ze schrijven? Maak hier een duidelijk overzicht van, zodat je altijd weet wat je moet doen.

SCHRIJVEN
Als je genoeg onderwerpen hebt en deze hebt vastgelegd in een content planning, dan kun je gaan schrijven. Houd altijd je doelgroep in je achterhoofd terwijl je schrijft; het gaat niet om wat jij wilt vertellen, maar wat zij willen lezen! Ook is het belangrijk om je huisstijl in de gaten te houden. Ga bijvoorbeeld niet ineens in ‘je’ schrijven als je verder altijd ‘u’ gebruikt.

Heb jij al een blog voor je webshop?

Dit gastblog is geschreven door Sanne Duivenvoorden, copywriter en contentmarketeer bij COCO. Kijk voor meer copy & content tips op de website van COCO.

 

Het complete handboek voor het starten van een succesvolle webshop, met ruim 50 pagina’s vol waardevolle informatie om direct te starten. 

Inclusief onze eigen ervaring van de afgelopen 5 jaar en heel veel directe links.