5 SEO tips voor jouw website

5 SEO tips voor jouw website

Regelmatig krijgen wij de vraag of wij ook de SEO voor een website kunnen regelen. Daar helpen wij graag mee, maar wij zijn zeker geen experts op dat gebied. We wilde er graag meer over leren en daarom hebben wij vorige week bij Bloesem Marketing een online SEO-cursus gevolgd. Ilona leerde ons in twee uur tijd de basisregels van SEO. We zetten de vijf belangrijkste lessen die wij leerden voor je op een rijtje.

1. Onthoud altijd dat je SEO toepast voor mensen die je website of bedrijf nog niet kennen. De naam van je blog of de naam van je bedrijf is daarom van ondergeschikt in je SEO. De belangrijkste zoekwoorden, zijn die woorden die diensten omschrijven die je aanbiedt, of waar je over blogt. Een korte zin is daarbij altijd beter dan één woord, omdat het veel specifieker is. Dus stel dat je rondreizen aanbiedt naar Zuid-Afrika, dan kies je niet voor de naam van je bedrijf of voor Zuid-Afrika. Maar voor: rondreis door Zuid-Afrika. Dat zou een zoekterm zijn waar jouw potentiële klant op zoekt.

2. Maak gebruik van synoniemen. Google (maar andere zoekmachines ook) wordt steeds slimmer. Het kan inmiddels ook synoniemen herkennen. Bepaal per pagina wat daar het belangrijkste zoekwoord is en kies daarbij ook twee synoniemen. Niet iedereen gebruikt dezelfde zoektermen voor dezelfde zoekopdracht. Zo vergroot je de kans dat ze toch op jouw pagina terecht komen.

3. Laat je niet leiden door Yoast. Een veel gebruikte plug-in voor het instellen van SEO is Yoast. Een super handige tool, die heel veel, heel goed doet. Maar streef er niet naar zoveel mogelijk groene bolletjes die krijgen die Yoast laat zien bij het instellen van de SEO op je pagina’s. Een van de dingen die (de gratis versie van) Yoast niet kan, is het herkennen van synoniemen. Hierdoor zijn veel bolletjes vaak rood of oranje. Vanuit je natuurlijke reflex zal je proberen je zoekwoorden, meta titel en meta omschrijving zo in te stellen dat die bolletjes groen worden. Maar dat is dus helemaal niet nodig, omdat Google die synoniemen wel herkent.

4. Maak gebruik van alt-tags. Google is slim, maar nog niet zo slim dat het afbeeldingen van ‘lezen’. Met andere woorden: Google kan (nog) niet interpreteren wat er op jouw afbeeldingen te zien is. Daar moet je Google een handje bij helpen doormiddel van de zogenoemde alt-tag. Deze kan je, sterker nog, moet je voor iedere afbeelding instellen. Dat gaat je enorm helpen om beter gevonden te worden. Schrijf voor jezelf zo gedetailleerd mogelijk op wat er allemaal te zien is op de foto. Zoek daarop bij Google afbeeldingen en kijk dan of je afbeeldingen ziet waarmee je zou willen concurreren. Is dat het geval, vul deze termen dan in als alt-tag.

5. Vergelijk en blijf schaven. Op internet zijn er een heleboel (betaalde) tools te vinden, die je kunnen helpen met het vergelijken en beoordelen van je SEO. Maar die heb je helemaal niet nodig. Google biedt je namelijk zelf al relevante suggesties aan, wanneer je een zoekterm invult. Daarnaast laat Google ook zien hoeveel resultaten dat zoekwoord oplevert. Zo kan je vergelijken en je zoektermen verder specificeren. Om het voorbeeld van Zuid-Afrika er nog even bij te pakken: alleen het zoekwoord Zuid-Afrika levert ruim 96 miljoen hits op in Google. Rondreis door Zuid-Afrika iets meer dan 9 miljoen en individuele rondreis Zuid-Afrika maar 119.000. Die laatste is veel specifieker en heeft daarnaast ook nog eens minder concurrentie. Waardoor de kans dat je hoger komt te staan, vele malen groter is. Dit kan je helpen met het bepalen van goede zoektermen.

Wil je meer leren en precies weten hoe jij de SEO van je website zelf kan verbeteren? Dan raden wij deze Online SEO training zeker aan: KLIK.