Wel of geen slider op je website?

Een slider (of carrousel) lijkt een mooie toevoeging op je website. Die bewegende afbeeldingen ogen fancy en maken je website wat minder statisch? Maar is een slider echt een waardevolle toevoeging?

Het antwoord is simpel: nee. Waar jij het misschien mooi vindt ogen, heeft je bezoeker er vaak geen enkele aandacht voor. De Amerikaanse usability expert Jacob Nielsen deed er onderzoek naar. Conclusie: gebruik geen sliders. In Nederland zijn er met Arjan van Erkel en Karel Geenen ook enkele felle tegenstanders.

Als een bezoeker op zoek is naar oplossing of product X, maar die staat pas in de derde slider gaat hij niet wacht tot die langs komt. Gemiddeld beslist een bezoeker in zeven seconden of hij op je website blijft of niet. Voordat de derde slide eindelijk komt, is je bezoeker alweer vertrokken omdat hij of zij de oplossing op je website niet dacht te kunnen vinden. Zonde!

Sta er daarnaast eens bij stil dat tegenwoordig het merendeel van je websitebezoekers jouw website mobiel bekijkt. Het scherm is kleiner en in tegenstelling tot je laptop of computer verticaal en niet horizontaal. Een slider komt daardoor veel minder goed uit de verf.

Maar wat dan wel? Gebruik een grote vaststaande header afbeelding (met tekst), waar je jouw diensten of producten aanprijst. Zo is het voor je bezoeker in één opslag duidelijk wat hij kan vinden. Nog beter is een aantal losse afbeeldingen. Uit onderzoek blijkt dat dit voor wel 50% meer kliks leidt, dan met een slider. Als voorbeeld de website van Hebbers:


Als je een grote header afbeeldingen gebruikt, is het handig om met een aantal dingen rekening te houden. Allereerst is het slim om een liggende foto te gebruiken en geen staande! Waarom? Dat ga ik laten zien:

Als ik de linker staande foto in een slider wil plaatsen krijg ik het rechter resultaat. Hij houdt de breedte van de foto aan en focust op het midden, de rest valt dus weg. Dit is dus geen geschikte foto voor een slider omdat het een staande foto is en je de hele foto wilt laten zien.


Nu plaatsen we een brede foto, je ziet op de afbeelding er onder dat dit wel kan. Je kan de hoogte van de header nog iets aanpassen zodat de hele foto zichtbaar is. De breedte van de header is afhankelijk van elk scherm waar je op kijkt, hij kan namelijk ook veel breder zijn, wat direct weer betekent dat de foto nog breder getrokken wordt. Het is bij een foto dus heel erg belangrijk dat je genoeg ruimte om de foto heen hebt die eventueel weg mag vallen.

Ga je opzoek naar een foto voor je header, of ga je zelf foto’s maken. Zorg dan dat het een liggende foto is met genoeg ‘lucht’ om de foto heen.