De onderwerpregel van je nieuwsbrief verdient aandacht

E-mailmarketing is tegenwoordig niet meer weg te denken. Maar hoe zorg je er nou voor dat zoveel mogelijk mensen je mail ook daadwerkelijk lezen en niet zien als spam? Wij delen graag wat feiten en tips met je.

Onderwerpregel
Je onderwerpregel is een belangrijk onderdeel van je nieuwsbrief. Hier bepalen mensen namelijk of ze je mail wel of niet openen. 47% van je ontvangers opent een e-mail alleen op basis van de onderwerpregel. En 69% van je ontvangers bepaalt op basis van de onderwerpregel of een mailing spam is ja of nee. Dat is heel wat he?

De eerste tips die we je kunnen meegeven zijn:
• Begin je onderwerp niet meer met: Nieuwsbrief [maand] [jaar]. Dit is zo achterhaald en verlaagt je open ratio.
• Emails met ‘gratis’ of ‘sale’ in de onderwerpregel worden 10% meer geopend.
• Een onderwerp met 3 of meer woorden wordt eerder geopend dan 1 of 2 woorden. Maar zorg dat je onderwerp regel niet langer is dan 30 woorden. Dit werkt weer averechts.

Heb je moeite met het verzinnen van een onderwerpregel? Dit zijn de do’s en don’ts:
Doen
• Houd de nieuwsbrieven van de concurrenten in de gaten. Wat doen zij met hun onderwerpregels? Kun je er wat van leren?
• Als je echt geen inspiratie hebt, zet dan enkel het onderwerp uit de e-mail in de onderwerpregel.
• Blijf vooral testen. Check altijd goed hoe je de nieuwsbrief zelf op verschillende divices ontvangt voordat je deze verstuurd. Ook kan je gebruik maken van A/B testing. Maak van iedere nieuwsbrief 2 varianten en kijk welke het beste werkt. Neem die constateringen mee bij het maken van je volgende nieuwsbrief.

Niet doen
• Zoals we eerder al meldde: gebruik niet meer de de datum als onderwerpregel.
• Gebruik niet de naam van de afzender, deze staat er dan 2 keer, is wat dubbelop.
• Maak niet onnodig gebruik van hoofdletters. Een goede onderwerpregel doet zijn werkt wel.

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen? Of kan je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je nieuwsbrieven? Neem dan contact met ons op (info@boli-media.nl). Wij helpen je graag!

Bron: https://spotler.com/blog/