Het kopen van likes en volgers op social media


Wij komen het onderwerp de laatste tijd steeds vaker tegen; Volgers en likes kopen voor je Instagram en Facebook. Het kopen van likes en volgers op Instagram en Facebook is een slecht idee en we leggen je graag uit waarom:

1. Onbekende (nep)accounts
Slechts een deel van de volgers die je koopt zijn echte personen. Vaak gaat het om zogeheten ‘click farms’. Geautomatiseerde programma’s, veelal in Aziatische landen (India en Pakistan) die duizenden accounts aanmaken om jou te gaan volgen. Leuk, duizend extra volgers, maar ze leveren niks op. Want ze zullen je foto’s en berichten niet liken of erop reageren. En ze zullen je al helemaal geen conversies (verkopen) opleveren.

2. Het algoritme
Daarnaast zitten er achter Instagram en Facebook ingewikkelde algoritmes. Deze beoordelen al jouw berichten op inhoud, het aantal likes en het aantal reacties. Op basis daarvan beoordelen ze of jouw berichten nog wel relevant zijn voor je volgers (en nóg niet-volgers). Als je iedere dag 10 volgers erbij krijgt en je berichten gemiddeld 100 likes krijgen, gaat er bij Instagram en Facebook een belletje rinkelen als jij opeens 1000 volgers extra hebt maar het aantal likes hetzelfde blijft.

Je content zal beoordeeld worden als minder relevant en minder getoond worden op de tijdlijn van je volgers en mensen die je niet volgen maar wel binnen je doelgroep vallen. In sommige gevallen besluiten ze soms om je content helemaal niet meer te tonen. Dat is natuurlijk wel het allerlaatste wat je wil.

3. Strenge policy
Daarnaast treden Instagram en Facebook steeds harder op tegen deze ontwikkeling. Regelmatig worden grote aantallen nepaccounts verwijderd. Stel je voor: heb je net €100,- uitgegeven aan volgers, worden een dag later al die accounts verwijderd. Je bent er niks mee opgeschoten, maar je bent wel je €100,- kwijt.

Wat moet je dan wel doen? Blijf er gewoon hard voor werken en blijf dichtbij jezelf.
Publiceer regelmatig berichten en hou in de gaten hoeveel ze geliket worden en hoeveel er gereageerd wordt. Instagram en Facebook hechten waarde aan relevantie. Hoe meer likes en reactie, hoe vaker je in de tijdlijn van soortgelijke mensen getoond worden. Hebben je posts weinig likes? Dan sluit je content mogelijk niet aan bij je doelgroep.
Zorg zelf voor interactie met je bezoekers. Reageer op hun reacties en ga met ze in gesprek
Ga niet spammen! Ga niet wanhopig berichten posten als je posts weinig likes en reacties hebben, in de hoop dat je groeit. Een paar berichten per dag is prima. Maar zorg dat je relevant blijft. Hou ook in de gaten bij je statistieken of je na posts meer afmelders hebt. Dan weet je waar je grens ligt.

Heb jij hulp nodig bij het beheren van je social media-accounts en het maken van unieke content? Wij helpen je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op: info@boli-media.nl