Het hele ontwerpproces bij een logo

Ik (Linda) vind het een leuke uitdaging om een logo voor een klant te maken. Maar hoe komt zo een logo er? Wat gaat er allemaal aan vooraf?

Een logo maken is een heel persoonlijk proces, omdat dit 100% bij jou en je bedrijf moet passen. Daarom stel ik, voordat ik start, een paar vragen aan jou als ondernemer. Ik ben onder andere benieuwd of je zelf al ideeën hebt en wat je mooi vindt. Ook is het belangrijk dat ik weet wie jij als klant bent en wat je met je bedrijf wilt bereiken. Dan ga ik zelf aan de slag en begin ik met een mindmap. Ik schrijf alles wat in mij opkomt (wat bij jou bedrijf past) op, je kan het zo gek niet bedenken of ik schrijf het op. Daarna ga ik op internet kijken. De locatie, heeft het een betekenis, alles wat maar iets van waarde kan bieden.

Dan start ik met ontwerpen. In de eerste fase ontvang je altijd 2 (en soms zelfs 3) hele diverse logo designs. Soms weet een klant al heel goed wat hij of zij wilt en soms ook nog helemaal niet. Ik maak hoe dan ook naast jou ideeën nog een eigen voorstel met mijn kijk erop. Vaak doordat je een mindmap maakt en verder kijkt dan alleen de naam komen er al wat ideeën uitrollen, niet direct perfect maar vanuit hier kan ik verder aan de slag.

Zodra ik zelf helemaal tevreden ben gaan de 2 concepten naar de klant. Hier kies jij als klant een voorstel uit waar we op verder kunnen borduren. Wil je toch een andere kleur? Ander lettertype? We kunnen van alles proberen.

Bij de ene klant slaan we direct raak en bij de ander hebben we net wat meer tijd en rondes nodig. Natuurlijk is het ook mogelijk dat beide logo’s niet zijn wat jij in gedachten had. Dan gaan we eerst samen weer even goed overleggen om te kijken wat je wel wilt en welke kant we dan op moeten gaan.

Uiteindelijk ontvang je een logo die helemaal naar wens is, inclusief een huisstijl handboek waar je de eventuele ‘regels’, kleuren en fonts in terug kunt vinden. Je logo krijg je aangeleverd als png, EPS en social media formaat. Anders kan natuurlijk ook, maar hier zou je voldoende aan moeten hebben. Zodra de factuur betaald is, is het logo helemaal jouw eigendom. (De andere logo’s die voorgesteld zijn blijven eigendom van Boli Media en versturen we alleen voor een meerprijs.)

Benieuwd welke logo’s ik naast onderstaande nog meer gemaakt heb? Bekijk dan hier ons portfolio.